Köksmaskin

assistent
På bilden är min rosa assistent, "Ankarsrum Original" som är namnet på den klassiska svenska assistenten som funnits sedan 40-talet. (Tidigare hette den "Electrolux Assistent".)

pil Recept där man kan använda Köksmaskin

En köksmaskin är bra till att baka matbröd, vetebullar, kakdegar m.m. och beroende på vilka tillbehör man har kan man göra väldigt mycket med sin köksmaskin.

När man har en maskin som knådar degen blir brödet eller bullarna mycket luftigare och jäser bättre. Det är stor skillnad jämfört med att använda elvisp med degkrokar eller ännu större skillnad jämfört med att knåda för hand.

Dessutom blir det betydligt mindre jobb och du kan köra det mesta i diskmaskinen.

Den fixar oftast också sådant som tar lite längre tid att vispa som marängsmet. Då slipper man stå och hålla elvispen i flera minuter.

Köksmaskiner finns med en mängd olika tillbehör. Jag har en Ankarsrum Assistent Original och den har följande tillbehör:

  • Vispskål med mördegsvispar och ballongvispar som kan användas till alla sorters kakdegar, marängsmet m.m.
  • Mixer
  • Köttkvarn
  • Passertillsats
  • Pastatillsats
  • Spritstillsats
  • Grönsaksskärare
  • Müslikvarn
  • Kaffe- och mjölkvarn
  • Pastavalsar

En köksmaskin är verkligen att rekommendera om man bakar mycket. Det sparar tid, ger ofta bättre resultat och det blir också mindre slitsamt för axlar och rygg.

pris Pris:

ca 4000 kr och uppåt beroende på tillbehör

köptips Köptips:

Ofta kan man köpa den i ett paketpris med något tillbehör.

Liknande utrustning:



Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Johan
Kan man använda en köksmaskin till båda knådningarna? Eller måste den andra knådningen göras för hand på ett bakbord?
✏️ Skrivet av Elisabeth
Hej! Vilken fantastisk sida du har.
Jag har samma maskin fast en äldre modell, som jag ärvde efter min mor. Nog den bästa maskin jag haft. Hoppas min dotter vill ärva den efter mig sedan.
💬 Svar till Stefan ✏️ Skrivet av Susanne
Ankarsrum Assistenten är väldigt bra på att göra bulldeg och matbrödsdeg, särskilt om man vill baka lite större satser. Så bakar man mest det så rekommenderar jag verkligen den. Men vill man mest baka sockerkakor, muffins och småkakor och använda köksmaskin till det då är nog en annan lite mindre assistent bättre. Själv använder jag elvisp när jag bakar sockerkakor, muffins och småkakor, jag tycker inte jag behöver någon assistent till det. Konstigt att den fått dåligt testresultat. Vet att den fått bra testresultat tidigare. Ankarsrum assistenten har ju funnits länge i Sverige och har många nöjda användare. Du får kanske kolla på flera olika tester. Sedan kan du ju även kolla vilka tillbehör som finns och fundera över vad du kommer använda assistenten till. Det är kanske är det som är mest avgörande. Men visst är det svårt att välja, särskilt nu när det finns så oerhört många olika märken och modeller att välja på. Lycka till!
✏️ Skrivet av Stefan
Jag går i valet och kvalet om jag ska köpa en Ankarsrum Assisten eller någon Kenwood. Det som förbryllar mig att enligt Råd & Röns test är Kenwood bäst och Ankarsrum en av de sämre, även för att göra deg. Har några tips hur jag ska tänka vid val av maskin?
✏️ Skrivet av Magnus Karlsson
Jag har en 25 år gammal Electrolux assistent som fortfarande är lika bra. Jag bakar flera gånger i månaden.

Visa alla kommentarer