Mandelflarn

Mycket goda knäckiga mandelflarn. Smeten rörs ihop på bara några minuter och klickas ut och gräddas snabbt. Goda att äta som de är eller som tillbehör och dekoration till glass. Går även att böja eller läggas ihop två och två med fyllning mellan.
mandelflarn
Goda knäckiga mandelflarn.
Timglas Tid: 30 minuter
Portioner 27 st
Näringsvärde Näringsvärde per kaka (7 g): 38 kalorier, 3 g kolhydrater, 3 g fett, 1 g protein, 0 g fibrer

Ingredienser:

vegetariskt Vegetariskt

Ugn:

  • 175 °C i mitten av ugnen i 5-6 minuter med över- och undervärme

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 175°. Hacka mandeln grovt. Använd en vass kniv eller maskin.

  2. Mät upp smöret i en kastrull. Smält det på svag värme. Ta bort kastrullen från värmen när smöret har smält.

  3. Tillsätt strösocker, vetemjöl, mjölk och sirap. Vispa till en jämn smet. Sätt tillbaka kastrullen på värmen och låt koka upp och koka ca 1 min.

  4. Klicka ut smeten väldigt glest på plåtar. Det flyter ut väldigt mycket så jag klickar endast ut 9 st per plåt (mina plåtar är 30x40 cm). Mängden smet per kaka jag tar är ca 2 tsk.

  5. Grädda kakorna i mitten av ugnen i 175°C i 5-6 minuter tills mandelflarnen fått fin färg.

  6. Låt svalna på plåten eller lägg över på annat plant underlag om du vill ha platta kakor. Lägg annars de varma kakorna på t.ex. en kavel om du vill ha böjda kakor.

hållbarhet och förvaring Hållbarhet och förvaring:

Flarnen är spröda. Förvara dem därför torrt och fuktfritt annars mjuknar de. Kakorna kan förvaras i rumstemperatur några veckor eller i frys minst 6 månader. Förvara i en burk så att inte mandelflarnen går sönder.

Se även dessa recept

| Småkakor |

Kommentarer och betyg

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Elsy Höglund
Hej! Om jag byter ut vetemjöl mot mandelmjöl, hur mkt mandelmjöl ska jag då tillsätta smeten? MVH Elsy Höglund
✏️ Skrivet av Lena
Jag tog 1 tsk till varje, det räckte till 16 klickar, som ändå flöt ut och ihop..Nio på varje plåt..
✏️ Skrivet av Ekki Rössling
Hej jag läste och försökte laga ditt utmärkta recept. Mandelflarnen blev väldigt goda, men de blev inte hårda eller spröda, har du möjligtvis ett tips om vilket fel jag gjorde? Mvh Ekki
✏️ Skrivet av Pia
Hej och tack för gott recept. Du har dock på punkt 3 glömt att nämna att man även ska tillsätta den hackade mandeln till smöret mm. När jag tog 2 tsk som du säger så blev de på tok för stora. Räcker nog med 1 tsk:-)
✏️ Skrivet av Berit Larsson
Hej! Tack för ditt fina recept på mandelflarn! Jag ville rulla dom för att sedan fylla med en fyllning och doppa ändarna i smält choklad. Att rulla dom gick jättebra. Jag använde kronljus som jag rullade bakplåtspapper om, och rullade sedan flarnet runt om, de fick ligga på skarven för att hålla ihop, gick lätt att lossna. Men en fråga till dig. Har du något bra förslag på vad jag kan fylla rullarna med? :)

Visa alla kommentarer